Aktuellt

Arkiv

Fakta för fan

Lekcenter

Perspektiv & Retrospektiv

Topplistor

Topp-10:
POV-filmsegment



Text och bild: Jan M. Komsa, 2025-06-04


Varför segment och inte bara scener? Det handlar ju ändå om POV-scener men rättare sagt såväl enskilda scener som generell använding av POV-scener i film. Det är grejen, i vissa filmer är det mer än en POV-scen och då det i vissa fall alltså också handlar om återkommande utmärkande POV-scener i en och samma film vore det inte korrekt att bara tala om scener. Segment däremot, som en avgränsad del av något, kan referera till återkommande scener i samma stuk i samma film. Så det är vad jag kallar det. Bäst/fräckast använding av POV i spelfilm handlar det om alltså. Något som jag hade tänkt knåpa ihop en lista kring ett bra tag nu och som jag kom att tänka på igen efter att ha sett om de två första Rovdjuret/Predator-filmerna relativt nyligen. Men det blir inte bara vad som varit bäst/fräckast utan därtill mest minnesvärt eller mest ikoniskt, sådant som har både gjort ett intryck och lämnat ett avtryck. Jag tog därmed, överlag, mindre hänsyn till mer nischade rullar till förmån för större klassiker med ikoniska POV-inslag samt rullar där POV-elementen på mer vettiga och bättre sätt integrerats i den övergripande storyn. Och POV, för de måhända ej insatta, innebär Point of View, något som om ur ens eget perspektiv eller med andra ord direkt genom någons ögon. Scrolla vidare för att se mer...

Bubblare: Lord of War (2005)

Ur en kulas perspektiv, typ. Typ var ordet då det ser mer ut som om perspektivet är från liksom ovanför och lite längre bak på patronen. Ungefär som där kameran sitter på taket till polisbilen i inledningarna till Den nakna pistolen-filmerna så det är teeekniskt sett inte riktigt POV, även om man köper att något kan vara ur en kulas perspektiv som om den kunde se själv. Men hela den här sekvensen är så välgjord, så träffande, så minnesvärd att jag måste ha med den om än blott som en bubblare då. Plus låten som spelas i under tiden ja, jösses... For What It's Worth av Buffalo Springfield och jag tror fan i mig att det är hela låten som spelas också, oavbruten. Så jävla bra. Bra film i övrigt med men denna inledning alltså...


10. Doom (2005)

Den med Dwayne "Stenen" Johnson, Karl Urban och Rosamund Pike i ledande roller. Filmen är B, så jävla B men vad som "räddar" den en aning mot slutet är en lång fortlöpande actionsekvens direkt ur ögonen på vår hjälte, kameran zoomar in och går bokstavligen bakom ögonen på vår Karl, medan han röjer som om det vore ett spel i serien. Fuck yeah! Nog för att även detta kunde ha gjorts mycket bättre, för varför är allt så jävla mörkt att det knappt går att se något t ex? Är detta Doom 64 eller?! Men det är väl klart att spelfilmen baserad på dator-spelserien som under en tid var synonym med POV, så till den grad att man faktiskt kallade det för "Doom-perspektiv" på den tiden, ska ha en placering på en särpräglad POV-filmlista.


09. Kick-Ass (2010)

Se ur Hit-Girls perspektiv när hon med night-vision goggles (eller bildförstärkare som det heter på töntig svenska) springer runt och skjuter ner snubbar till höger och vänster, med kniv i hand samtidigt, laddar om och pangar vidare, kanon! Och bättre än i ovanstående Doom! För även om det är en kortare sekvens så är det så mycket bättre genomfört och mer tja, mer Kick-Ass! För det första så SER man faktiskt klart och tydligt vad fan det är som försiggår, trots att just hela POV-biten av scenen i fråga utspelar sig i total mörker. Det här är rätt sätt att göra det på! Detta är verkligen en stand-out i hela filmen, lätt en av de bitar man minns mest från denna. Trots att det bara är en kort scen så förtjänar Kick-Ass placeringen.


08. Anon (2018)

Netflix-film men sevärd ändå. Med Clive Owen och Amanda Seyfriend i de ledande rollerna. Och allt bygger på just POV-perspektiv. I en nära framtid är vi uppkopplade hela tiden och direkt genom våra egna ögon. Så att allting som någon ser spelas in och kan spelas upp igen, skickas vidare till andra osv. Owen spelar snut vars jobb gjorts mycket enkelt tack vare den här nya teknologin. Stöld, mord, självmord, vad som än sker så är det bara för dem att titta tillbaka på händelserna direkt genom de inblandade personernas ögon. Det blir dock knepigare igen pga en hacker. En intressant premiss, och skoj när man t o m ser sexscener genom POV, men känns också mest som en gimmick vilket är varför denna inte kommer längre fram på listan än så här.


07. Gravity (2013)

Rymd-thriller/drama. Inte direkt science fiction dock och bara för att något utspelas ute i rymden gör det inte automatiskt sci-fi. Det här är mer av en "jordnära" rymdfilm så att säga, ho, ho! Med Sandra Bullock i huvudrollen och större delen av filmen är en soloföreställning med bara henne och om vad som kan hända när saker går snett ute i rymden. Spännande, med unik premiss och mycket bra skådespel av Bullock och filmen klipper dessutom ofta över till direkt ur hennes perspektiv både genom hjälmen, mer eller mindre hjälplöst fritt svävandes i kosmos, och utan dräktdräkt ombord på en farkost. Mycket bra gjort. Mycket stämningsfullt. Definitivt en av de mest sevärda filmerna från det förra årtiondet och inte minst för alla POV-scenerna.


06. Friday the 13th (1980)

Här kommer vi in på filmer som verkligen lämnade avtryck efter sig. Fredagen den 13:e apade visserligen skamlöst efter John Carpenters Halloween från två år tidigare men blev ändå en jättestor filmserie och alla känner väl till Jason med hockeymask och machete i högsta hugg. Allt det kom dock i senare delar i serien. Här är det mest ur förstapersonsperspektiv genom ögonen på den kallblodiga mördaren, som går runt och har ihjäl aningslösa och kåta ungdomar med kniv... Och fastän så uppenbart en rip-off av Halloween så gör Fredagen den 13:e också något mer med hela POV-grejen då det ibland verkar som om vi återigen ser något direkt genom mördarens ögon när det dock, fiffigt nog, inte alltid är så... Filmen luras alltså med en!


05. Halloween (1978)

Filmen som direkt inspirerade hela slasher-genren genom hela 80-talet och väl in på 90-talet. Hade ett enormt inflytande på filmvärlden alltså. Och mest kyligt av allt är fortfarande den långa inledningssekvensen till den första filmen där vi ser allt genom någons ögon som sedan visar sig vara en liten pojke... Som iklädd clownkostym på Halloween smyger sig på vad man kan förmoda är hans storasyster, drar på sig en clownmask som man likaså kan förmoda var hans egen men som hennes kåta kille tramsade med och kanske därför mördar henne kallblodigt med en stor kökskniv där hon sitter framför spegeln på sitt rum nästan helnäck och borstar håret... Damn! Snacka om att inge kalla kårar, redan i inledningen! Lätt värt en plats på 5-i-toppen!


04. Predator (1987)

Vi snackar främst en sorts heat vision, eller termografi på ren svenska. Vilket ihop med vad man kan anta är någon slags varelses grymtanden och liksom klickande ljud medan våra hjältar blir iakttagna ur detta perspektiv sannerligen ökar spänningen i denna slasher förklädd till sci-fi-action. Filmen klipper ofta över till POV ur varelsens perspektiv. Mycket effektfullt, mycket spännande och härligt obehagligt. POV används flitigt även i uppföljaren men bortsett från att den filmen är ganska B och inte i närheten av originalet så var en så stor grej med POV-scenerna i den första Predator just det att man visste inte vad fan det var för något som såg folk ur det här perspektivet och detta går ju tyvärr oundvikligen helt förlorat i tvåan.


03. The Terminator (1984) / Terminator 2 (1991)

En annan sci-fi-actionrulle som egentligen också var som en slasher i förklädnad var såklart The Terminator och här var det Arnold själv som var den känslokalla och till synes ostoppbara mördaren. Att han dessutom bokstavligen var en mördarmaskin var dessutom något av en twist som avslöjades först i och med en hektisk POV-scen en bra bit in i filmen, varefter hans POV används på en del andra fiffiga sätt. Och tillskillnad från Predator 2 så gör de återvändande POV-scenerna i Terminator 2 mycket mer för den här filmen. För i Predator 2 så var det liksom bara mer av samma och vi visste redan twisten. Men i Terminator 2 så är det däremot en del av den nya twisten att vi redan från början ser ur Arnies perspektiv men aldrig från Robbans...


02. RoboCop (1987)

Det är RoboVision! I'd buy that for a dollar! Det är lätt att se hur RoboCop kan ha varit åtminstone delvis inspirerat av Terminator men filmen lyckas ändå vara väldigt mycket sin egen grej. POV-bitarna är dessutom en märkbart större del av upplevelsen än i Terminator-filmerna och något som jag anser faktiskt gjordes bättre i första RoboCop. Mer intressant helt enkelt och som, på ett inte helt uppenbart sätt, spelade in i det tragiska undertemat. Och så snillrikt filmat som detta var! Första gången vi ser RoboCop i filmen är t ex på en TV-skärm i bakgrunden just ur hans eget perspektiv men blinka och man missar det. Fyndigt. Och man måste ju älska att Robos perspektiv är som bilden på en gammal CRT, för att 80-tal!


01. Jaws (1975)

Här tas vi under havsytan ur hajens perspektiv till tonerna av John Williams numera berömda nervkittlande musik. En klassiker som stannade i det kollektiva popuärkulturella medvetandet i hela årtionden därefter. Och även om detta med hajens POV egentligen gjordes med anledning av tekniska begränsingar, eftersom de inte fick den fysiska konstgjorda hajen att fungera och därför beslöt att istället filma som om ur djurets perspektiv under vatten, och även om den här filmen heller egentligen inte var först med detta, se t ex Skräcken i Svarta lagunen, så var det ändå just denna som fick till det på så sätt att det blev en stor grej. Det är lätt att se hur det här säkert inspirerat Halloween några år senare som sedan i sin tur kopierades utan förbehåll av Fredagen den 13:e. Och så prominenta inslag som det då blev inom slasher-genren är det även lätt att se hur detta sedan följde med till såväl Terminator som Predator. Och även om RoboCop inte var som en sci-fi-slasher i förklädnad så lär den ju i sin tur ha varit inspirerad av Terminator också. Alla dessa har mao Hajen att tacka. En självklar nr 1.


Det var det! Found footage-filmer funderade jag på, och då framför allt The Blairwitch Project och Cloverfield, men nja... Dessa är ju som om filmade i filmen typ, genom kameralinser alltså vilket inte riktigt är ur någons egen POV. Det är nära, snarlikt, men inte riktigt samma sak enligt mig. Några hedervärda omnämnanden annars... Spider-Man och The Amazing Spider-Man bjuder på några POV-scener ur närsvingarens perspektiv vilket givetvis är ganska grymt, men dessa är egentligen så korta att jag inte kunde räkna med dem hur mycket jag än diggar Spidde. Iron Man och Ladyhawke var andra alternativ men POV-scenerna var likaså för korta och inte tillräckligt givande för att motivera några placeringar. Skamgrepp ville jag minnas hade fräcka POV-scener där Michael Douglas lunkar runt i VR, eftersom det var 90-tal och VR var en grej då, men FFS, vid en omtittning nu så visade det sig att detta filmades mestadels ur tredjepersonsperspektiv. Snacka om ett missat tillfälle. Jag hade ett dussintal andra alternativ annars, från 1968 års 2001 till 2019 års nyinspelning av Den onda dockan men fann dem helt enkelt ej lika träffande, lika "on point" liksom, eller lika minnesvärda som de ovanstående på denna topp-10. Så det så!

| Till toppen av sidan |

Till arkivet!
Allehanda topplistor
Multipopulärkulturella
Mångpopulärkulturella

Filmtopplistor
Filmorienterade listor
|- Animerade skräckisar
|- Bruce Willis-filmer
|- Båtfilmer (diverse)
|- Duologier
|- Familjefilmskräckisar
|- Filmer man kan tro är…
|- Filmer man kanske ej…
|- Fler filmer man inte…
|- Gamla roller i repris
|- James Bond-filmer
|- Kalkonfilmer
|- MCU-filmer 2008-2018
|- Moderna filmmonster
|- Nya bilfilmer
|- Originalfilmer om spel
|- Orsaker att hata Sp...
|- POV-segment i film
|- Seriehjältinnefilmer
|- Sjufilmer
|- Skräckisfavoriter
|- Spellicensspelfilmer
|- Steven Spielberg-filmer
|- Studio Ghibli-filmer
|- Tio Tim Burton-filmer
|- Tjugo Tim Burton-filmer
|- Trilogier
|- Tågfilmer
|- Universals monster...
|- Universals nya monster
|- Vattenspelfilmer
|
Väsentliga filmer...


Videospeltopplistor
"Bäst av" i alla kategorier
Random spellistor

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.