Aktuellt

Arkiv

Fakta för fan

Lekcenter

Perspektiv & Retrospektiv

Topplistor

För eller emot



Text: Magnus D. Johansson mot Jan M. Komsa, 2008-11-15


Hej och välkommna till ett nytt avsnitt här på POPKORN. Var månad kommer två av våra skribenter att argumentera för- eller emot något valfritt videospel liksom andra spelrelaterade frågor som kan tänkas dyka upp... Oavsett om det är tal om enskilda speltitlar eller annat som ska upp för debatt kan det dock handla om något högaktuellt likväl som något gammalmodigt. Vad vore då mer passande att börja med än ett spel som är... både och..?


För Mega Man 9!

Att leva den nostalgiska drömmen. Här har vi det! Det är så man blir hård i byxan. Jag blev helt överlycklig när rykten spreds på nätet om ett nytt Mega Man-spel med gammal grafik som till NES. Skeptikern i mig ville inte tro det. Skulle utvecklarna verkligen låtsas gå bakåt i utvecklingen och skriva om spelhistorien som om man faktiskt följde upp Mega Man 6 till 8-bitaren snarare än del 8 till 32-bitarna? Och skulle de verkligen lyckas fånga den ödesdigra känslan från NES-eran? Ett helt halvår gick jag och grunnade på detta. Sedan glömde jag helt bort saken. Nya säsongen av Svensson, Svensson började ju på TV tidigare samma månad som Mega Man 9 kom för nedladdning på alla aktuella konsoler. Svensson, Svensson kunde jag inte missa och då jag saknar kapacitet att komma ihåg flera planerade händelser åt gången är det klart att något annat föll ur huvudet. Mest av allt har vi dessutom fortfarande Chihuahuan från Beverly Hills att se fram emot. Klart som korvspad att man inte tänker på bestämda datum med så här mycket annat på gång samtidigt, det begriper ni väl! Helt plötsligt fattar jag dock att Mega Man 9 redan har hunnit släppas så nu är det vad som gäller alltså. Om det då är bra eller dåligt spelar egentligen mindre roll. Jag har redan på förhand bestämt mig för att tycka att det är ett toppspel.

Capcoms nionde symfoni sägs faktiskt vara den rätta uppföljaren till Mega Man 2 och inte varken Mega Man 6 (som var det senaste spelet i serien till NES) eller Mega Man 8 (som var det senaste spelet i den numrerade serien eftersom 8 kommer före 9) och ju mer utvecklarna flummar till det, desto bättre tycker jag. Folk ska helst inte tänka för mycket kring exakt vad det här spelet är för något, om det är en uppföljare på dittan eller dattan eller vad. Bara släng ut logiken genom fönstret gott folk! Tänk inte efter. Känn efter istället... Ett helt nytt blip-blop-spel så som till Nintendo 8-bit fast till dagens konsoler! Retro inom TV-spel är hetaste modet just nu och visst känner man för att svepas med likt med en eldstormvind? Min motspelare, han Jan, har helt snöat in på det här med vad som är "bra på riktigt" och om någon verkligen vore lika lyrisk om spelet hade varit exakt likadant under ytan men med modern/snygg grafik... Öh, nej då vore det nog mest skit samma ärligt talat - för vem bryr sig om ett nytt Mega Man-spel idag egentligen? Men saken är den att då hade det inte varit samma spel heller! Det är ju inte insidan som räknas här. Nej, det är ju utsidan som är hela poängen med det här spelet. Det är likadant med dåliga filmer som är så dåliga att de blir bra. Vi vet ju om exakt hur dåliga de är men det är ju hela poängen med dem. Det är exakt därför vi vill se dem. Och hela poängen med Mega Man 9 är att det ser ut som ett fult gammalt spel till Nintendo 8-bit. Om det är bra eller dåligt under ytan hör inte till saken.

Här har de dessutom verkligen gått tillbaka i utvecklingen. Shit alltså, det trodde jag inte men borta med stormvinden är Mega Mans förmågor att både glidatackla fram längst marken och ladda upp superduperskott. Tillgångar som har varit serien trogna sedan tredje respektive fjärde delen har nu alltså strukits bort för att göra spelet mer basalt antar jag? De oförklarliga skruvarna gör comeback från seriens första del och ska samlas för att köpa extraliv, E-tanks och M-tanks vid behov och behovet finns. Capcom har låtit göra Mega Man 9 riktigt jävla old school-svårt bara för att liksom... Det är bäst att man listar ut vilken boss som är svag mot vilket vapen för att ha en rimlig chans att klara sig vidare. Som vanligt i Mega Man-spelen alltså. Och ja, just det! Dr. Wily är också tillbaka igen. Som vanligt alltså. Och jag bara tackar och tar emot.

Precis som i typ alla andra TV-spel har det alltid varit musik i Mega Man-spelen. Att det skulle röra sig om musikspel bara för att det är musik i spelen stämmer bara inte alltså. Jag minns när Mega Man 3 var nytt vilket heller inte har någonting med saken att göra. Men jag känner för att framföra detta budskap. Som Mega Man-fan är det status på att ha sin egen personliga favoritdel i serien, må det vara tvåan, trean eller fyran, som man sedan kan säga sig minnas från när det var nytt och häftigt. Och jo, på tal om musiken så har det också att göra med viss pondus bland oss Mega Man-fans. Det hela handlar alltså om ytan. Ja, men vad trodde ni egentligen? Det här är inga tänkvärda titlar direkt. Man spelar som en megaman fångad i en förvuxen pojkes robotkropp och kutar runt i blåkläder och skjuter med en bazooka på armen... Det är ett kul tidsfördrift men knappast något med djupare innebörd än så. Alltså får man spela med lite liksom. Som när man tittar på Wrestling... Det finns säkert folk som tror att det är på riktigt. Vi som vet att det bara är fejk, vi låtsas ändå som om vi verkligen trodde att det var på riktigt. Man spelar med. För skojs skull liksom. Likaså spelar man Mega Man-spelen för skojs skull. Man gör sig till lite och menar på fullaste allvar att musiken alltid har varit det centrala i Mega Man-spelen blaha, blaha. Egentligen är allt bara på skoj.

Och nog är det skoj att göra sig till och bli helt salig över de nya tongångarna som avsiktligen ska låta lika kassa som på NES. Det är blipp-blopp och 1990 all over again. Och det låter mycket bra för något som ska låta mindre bra om ni fattar vad jag menar. Det är skoj alltså. Skoj för både gamla fans och trendhoror. För en som kan säga sig vara både det ena och andra så blir det alltså dubbelt skoj!! Men Mega Man 9 är inte bara en nedladdningsbar klenod för retromantiker. Den som inte är helt avtänd på tanken att serveras ett nytt spel år 2008 som om det vore till NES kan fortfarande avnjuta den grundliga bandesignen och gamla variationen. Kort sagt har de lyckats skapa det mest hypade och tillspexade Mega Man-spelet någonsin. Det är som när El Maco återvänder till McDonalds-menyn. Man måste bara smaka detta tex mex-spex! Mega Man 9 är alltså lika dåligt som de värsta B-filmerna som är så dåliga att de blir bra, det är lika fejk som en Wrestling-match som man ändå följer med största intresse och det är lika mycket spex som El Maco som man bara måste ha för att... Livet har sina goda stunder. Mega Man 9 är en av dessa stunder. Spelets lekfullhet är allomfattande, bandesignen är super och insikten att Mega Man-spelen går hand i hand med exakt tajmade hopp har aldrig varit lika träffande. Inte på något sätt och vis har utvecklarna från Capcom ihop med kollegorna på Inti Creates lyckats skapa ett föredöme för sidoscrollad plattformsaction dock. Nej, det finns ju bättre plattformspel och det finns bättre actionspel. Men vem bryr sig om sånt, när folk säger så? Poängen med Mega Man 9 är idén med ny gammal blip-blop och det är bara på skoj. Nu återstår endast frågan, när släpps Mega Man 10?

/Dylan M. Johansson, retromantiker



Ovan. På bilden till vänster har vi Mega Man 8 och till höger ser vi dess officiella uppföljare Mega Man 9. Dylan prisar utvecklarna som vågat ta steget fullt ut att gå back-to-basic, men Jan pekar på det okonsekventa och menar att man säljer gammal skåpmat i gammal förpackning.


Emot Mega Man "9"

Splash Woman. Kunde de ha kommit på en mer lam eller stereotyp ursäkt till att ha en kvinnlig robotboss än en sjungande sjöjungfru? Men det är klart, hon kunde ju vara rosa också. Jag vet egentligen inte vilket som är värst, Splash Woman som det till slut blev eller Honey Woman som det från början för övrigt skulle bli. Det finns så mycket som är fel med det här spelet att jag knappt vet var jag ska börja. Vad sägs om fria passager som blockeras i sista sekunden efter att man redan har hoppat av en avsats och det inte finns minsta chans att rädda sig? Är det vad som menas med bra bandesign eller vikten av exakt timing i plattformshoppen? Själv tycker jag det låter mer som att allt hänger på antigen ren rövartur eller trial and error. Det här är mer ett utmärkt exempel på irritationsmoment än bra design eller utmaning. Själv tillhör jag skaran som anser att utmaningen i videospel ska vara tuff men även rättvis, inte att spelmekaniken ska vara så avsiktligt trasig att det knappt går att spela ens och att spelet endast därför blir "svårt". Och om syftet med detta var att återupprepa de äldre Mega Man-spelens misstag alternativt lata lösningar så har man väl lyckats i det avseendet iallfall.

Utan tvivel släpps Mega Man "9" precis rätt i tiden för Capcom att tjäna snabba pengar. Frågan är däremot om det verkligen är ett bra spel. Ett bra spel är nämligen ett bra spel oavsett annat runtom, som t ex när det kom. Hade dock Mega Man "9" släppts "på sin tid" dvs något år efter det sista spelet i serien till NES (ungefär samtidigt som Donkey Kong Country 2 och Yoshi's Island till SNES med andra ord...) och då Mega Man kändes som mest urvattnad, inte en chans att det då skulle ha blivit någon framgång. Idag säljer minsann Mega Man "9" som smör, men inte för att det verkligen är ett bra spel i sig utan enbart tack vare hypen som Capcom lyckades generera kring titeln. Starkt jobbat Capcom, ni har verkligen lyckats sälja skiten till alla pseudo-nostalgiker där ute. Mega Man-serien har ju haft sina ljusa sidor, som stjärnskottet Mega Man V eller den i alla avseenden lyckade pånyttfödelsen som var Mega Man X. Mega Man "9" är å andra sidan bara ett hutlöst försök att håva in en massa pengar och detta inte alls på produkten i sig utan snarare på "grejen" runtomkring. Det är alltså inte spelet i sig som säljer utan "grejen" att de släpper ett fult och defekt spel på nytt. Återigen, starkt jobbat Capcom.

Det hade kanske inte stört mig lika mycket om Mega Man faktiskt varit pensionerad sedan del II till NES och de nu släppte ett sådant här spel. Då hade det liksom inte varit lika falskt men nu fortsatte den ordinarie serien på såväl SNES som Saturn och PlaySation. Har Capcom med andra ord glömt bort både Mega Man 7 och Mega Man 8 som i högsta grad inte var några NES-spel? Det är som om Square Enix skulle göra Final Fantasy XIII med NES-grafik. Löjeväckande är ju bara förnamnet. Capcom hade förövrigt heller inte behövt att kalla det här lurendrejeriet för del nio. Det kunde helt enkelt ha varit en liten avstickare i form av ett Mega Man-spel ā la NES-spelen och då vore det en sak men att därtill kalla det Mega Man "9" är inte bara felaktigt utan även hor. De vet mycket väl att skiten säljer bättre bara det har en 9 i slutet på titeln (skit samma att det är okonsekvent liksom) och folk går på det verkligen så de horar helt enkelt ut speltiteln såhär.

Länge har kritiken haglat på nya spel som inte tillför något till upplevelsen annat än ny och bättre grafik. Capcom har nu låtit återuppfinna hjulet och ger ut ett nytt spel som inte tillför något till spelupplevelsen annat än gammal och sämre grafik... Och så finns det de som jublar... Seriöst, hur lättpåverkad kan man bli egentligen? Ni som faktiskt hyllar det här... spektaklet, ser ni verkligen inte igenom denna charad? Vänligen ta en stund och reflektera. Ta en funderare. Var inte som Dylan utan tänk gott folk! Tänk efter och ställ er själva frågan: "Hade liret varit exakt likadant på insidan med samma kontroll, samma bandesign, samma bossar mm men grafiken hade varit snygg och modern - hade det då forfarande tagits emot med öppna armar då?" Nej, just det. Men när gammal skåpmat i ny förpackning inte längre går att sälja tar Capcom och säljer gammal skåpmat i gammal förpackning och det finns verkligen folk som köper det också. Helt sanslöst.

Och då kommer vi också till den där återstående frågan, den som redan Dylan ställde. När släpps Mega Man "10"? För det kommer att komma ett sådant spel och om Capcom lyckas kränga lika många digitala upplagor av den sk "tian" som de nu gör med "nian" så kommer de också att följa upp det med "del 11" och "del 12" osv... Jag är säker på att trögfattade Capcom, sin vana trogen, kommer att lyckas slita ut den här "nya grejen" också och när vi sitter där, i en inte alltför avlägsen framtid, och spelar Mega Man "12" på Wii2 eller något sådant, då kommer det att kännas precis lika urvattnat som om Mega Man "9" verkligen hade släppts till NES:en då det begav sig.

/Jan M. Komsa, sund och nykter

- - - - - - - - - - - - - - - -
< Förra sidan | Förstasidan | Nästa sida >

Till arkivet!
Spelrelaterat
Framgrävt ur spelkistan
Frispel
|
För eller emot

|- Final Fantasy VIII
|- Mega Man 9
|- Mortal Kombat-filmen
|- Nintendo Wii
|- R.C. Pro-Am
|- Sonic 2
|- Super Mario Bros.
|- Super Mario Bros. ...
|- Super Mario Bros. !!
|- Toki: Going Ape Shit

Säsongsspecialare
2000-talets julspecialare
2010-talets julspecialare
2020-talets julspecialare

Vidgade vyer
Arkiv X
Plockat ur filmhyllan
PS-bloggen

POPKORN bedrivs som en helt fristående ideell sysselsättning och är inte del av något
annat samfund, samarbete eller liknande. Ansvarig uppläggare för sidan är Jan Komsa.